Program

„Nedají se zvládat velké problémy, ale těm malým se dá předcházet!“

 

Školní poradenské pracoviště je tvořeno týmem pedagogických pracovníků:

  1. Ředitelkou školy a jejími zástupci
  2. Výchovnými poradkyněmi
  3. Metodičkou primární prevence
  4. Kariérovou poradkyní
  5. Speciální pedagožkou

Tento tým ve škole zajišťuje poradenské služby, prevenci rizikového chování, informační a poradenskou podporu učitelům, žákům a jejich zákonným zástupcům.

 

Služby tohoto týmu se zaměřují především na:

  1. poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
  2. sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření,
  3. prevenci školní neúspěšnosti,
  4. kariérové poradenství spojující vzdělávací, informační a poradenskou podporu k vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění,
  5. podporu vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami,
  6. podporu vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných,
  7. průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností ve škole a školském zařízení,
  8. včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů,
  9. předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace,
  10. průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou,
  11. metodickou podporu učitelům při použití psychologických a speciálně pedagogických postupů ve vzdělávací činnosti školy,
  12. spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci,
  13. spolupráci školy při poskytování poradenských služeb se školskými poradenskými zařízeními.

Tyto služby jsou žákům školy a jejich zákonným zástupcům poskytovány bezplatně

 

 Základní principy a zásady práce ve škole: 

  1. poradenství a primární prevence jsou součástí každodenního života v naší škole,
  2. dobré klima ve škole, důvěra a pocit bezpečí jsou základními kameny prevence
  3. klíčovými osobami a nositeli poradenského a preventivního působení na naší škole jsou ředitelka školy, výchovné poradkyně, školní metodička prevence, speciální pedagožka,
  4. spolupracujícími subjekty jsou školská poradenská zařízení a nestátní neziskové organizace v širokém okolí školy, 
  5. školská poradenská zařízení (pedagogicko-psychologické poradny a speciálně pedagogická centra) poskytují metodickou podporu naší škole, zejména školnímu metodikovi prevence a výchovnému a kariérovému poradci, a intervenci v podobě jak individuální práce se žáky a rodiči, tak prostřednictvím programů pro celé třídy, 
  6. neziskové organizace nabízejí ucelené programy specifické prevence – zejména závislostí, chování se v kyberprostředí, dopravě a dalších aktuálních problémů různých věkových skupin žáků, tyto programy naše škola pravidelně využívá,
  7. při výběru nabízených programů členové výchovného a preventivního týmu školy pečlivě zjišťují reference jak o programu, tak i o organizaci,
  8. při realizaci programů vycházíme ze zásady, že efektivní působení je takové, které je kontinuální, promyšlené s jasně definovaným cílem,
  9. všichni pedagogové v naší škole si plně uvědomují, že sebepromyšlenější program prevence nezabrání rizikovému vývoji některých žáků. Potom není v kompetenci školy problém vyřešit, ale delegovat péči o takového jedince jinam – obvykle pedagogicko-psychologickým poradnám nebo dalším zařízením, které posoudí další možnosti péče o takového jedince a škole doporučí konkrétní postup.